Dbaj o swój najważniejszy mięsień!

Serce jest mięśniem. Niezbędną pompą do tłoczenia krwi. Jaka jest budowa tego organu i co trzeba zrobić, aby cieszyć się całe życie jego dobrą kondycją? Tak naprawdę niewiele potrzeba, aby nasze serce pracowało prawidłowo. Pamiętaj – najważniejsza jest profilaktyka. Jak mówi znane porzekadło: „lepiej jest zapobiegać niż leczyć”. Dzięki temu artykułowi poznasz arkana działania serca i dowiesz się, co lubi twój najważniejszy mięsień. Zapraszam do ciekawej lektury.

***

Trochę biologii – budowa serca

Jeśli nie umiesz wyobrazić sobie, jak wielkie jest serce dorosłego człowieka – zaciśnij pięść. Ulokowane jest w śródpiersiu, poniżej mostka, pomiędzy kręgosłupem a prawym i lewym płucem. Serce ma budowę czterojamową. Zdrowy człowiek posiada dwa przedsionki i dwie komory. Zadaniem przedsionka prawego jest zebranie krwi ze wszystkich narządów ciała. Ten proces odbywa się między innymi z udziałem żyły dolnej i górnej.

Krew o szkarłatnym kolorze przepływa do prawej komory serca przez zastawkę. Następnie przez zastawkę trójdzielną, półksiężycowatą, pień płucny, tętnice płucne aż do płuc. Tam dochodzi do wymiany gazowej i dzięki temu krew bogata jest w życiodajny tlen. Mowa tu oczywiście o tak zwanym krwiobiegu małym (inna nazwa: krwiobieg płucny). Jaka jest zatem rola lewego przedsionka i lewej komory? Lewy przedsionek zbiera jasnoczerwoną krew (już natlenioną) z płuc. Przez zastawkę dwudzielną krew dostaje się do komory lewej. Następnie pompowana jest do aorty na cały obwód. Oczywiście chodzi o krwiobieg duży (inaczej obwodowy).

Serce zbudowane jest z trzech warstw: osierdzia, śródsierdzia i wsierdzia. W skład budowy serca wchodzi także jego szkielet stworzony z pierścieni i trójkątów włóknistych. Warto wiedzieć, że mięsień serca posiada budowę poprzecznie prążkowaną. Należy też wspomnieć o systemie przewodzącym bodźce. Jest to ważny element budowy, ponieważ reguluje rytm serca. Mięsień o wielkości ludzkiej pięści posiada własne unaczynienie. W jego skład wchodzą tętnice wieńcowe: prawa i lewa oraz ich odgałęzienia.

kolorowe serce

Statystyki przerażają

Choroby serca są dzisiaj prawdziwą plagą. Dane nie kłamią: schorzenia serca są główną przyczyną zgonów Polaków. Do najczęstszych chorób tego narządu zaliczymy: zawał serca, miażdżycę, cukrzycę typu 2. Istotny wpływ na rozwój procesów chorobowych ma otyłość. Czy możemy coś zrobić, aby zapobiec chorobom serca? Oczywiście, że tak. Pamiętaj, że tak, jak w każdym przypadku najważniejsza jest profilaktyka. Po pierwsze zdrowy tryb życia bazujący na diecie i aktywności fizycznej.

Oto kilka zasad, których warto przestrzegać:

  1. Regularność w spożywaniu posiłków. Chodzi o to, aby organizm nie magazynował kalorii, ale je efektywnie spalał. Osiągniesz ten stan, jeśli będziesz dziennie spożywał 4-5 posiłków i to o stałych porach.
  2. Zrezygnuj lub ogranicz sól. Nadmiar spożywanej soli może być czynnikiem choroby niedokrwiennej serca. Tak naprawdę można z diety wyeliminować sól i zastąpić ją ziołami. Jeżeli nie wyobrażasz sobie życia bez soli, postaraj się ograniczyć jej spożycie. Z soli powinny zrezygnować osoby o wysokim ciśnieniu tętniczym. Jakie zatem zioła mogą stanowić świetny zastępnik? Postaw na oregano, bazylię, tymianek czy seler naciowy. Zobaczysz, że w ten sposób odkryjesz wiele potraw na nowo.
  3. Spożywaj więcej fermentowanych produktów mlecznych. Niech w twojej diecie na serce zagoszczą maślanka, kefir czy jogurt. Te produkty są bogactwem naturalnych bakterii kwasu mlekowego. Trzeba podkreślić, że bakterie kwasu mlekowego asymilują cholesterol i prowadzą do zwiększenia jego wydalania.
  4. Błonnik to jest to! Błonnik jest przede wszystkim sprzymierzeńcem odchudzania. Spowalnia proces trawienia i pomaga oczyścić organizm z toksyn.
  5. Jedz produkty z magnezem, potasem i wapniem. To właśnie te pierwiastki są konieczne do prawidłowego funkcjonowania serca. Magnez odpowiada za działanie układu nerwowego, wapń pomaga krwi efektownie krążyć, zaś potas jest niezbędny do całościowej pracy serca. Te składniki mineralne znajdziesz między innymi w kaszach, płatkach owsianych, gorzkiej czekoladzie, selerze, rybach, pieczywie razowym, maślankach i jogurtach.

 

Aby wzmocnić serce, nie zapominaj o codziennej aktywności fizycznej. Ćwiczenia poprawiają pracę serca wpływając korzystnie na jego wydolność. Ponadto sport to świetny sposób na zachowanie kondycji i młodej sylwetki ciała. Jaka aktywność będzie dla nas najlepsza? Oczywiście każda. Może to być bieganie, fitness, pływanie, jazda na rowerze. Ruch pozwala również dotlenić cały organizm. Jeśli do tej pory unikałeś sportu, czas to zmienić. Zacznij od czegoś, co lubisz. Mogą to być chociażby spacery czy taniec. Tańczyć możesz w domu. Wystarczy tylko ulubiona muzyka. Zatem do dzieła! Jak widzisz – poprawa wydolności serca nie musi być trudnym zadaniem. Wystarczy tylko chcieć.

 

Zdjęcia pochodzą z pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.