Historia marki Ford

Koncern Ford ma 117 lat. Amerykańska marka zatrudnia ponad 200 tysięcy pracowników i produkuje samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, pojazdy i maszyny rolnicze oraz sprzęt informatyczny. Ford jest drugim pod względem wielkości producentem aut w Stanach Zjednoczonych, natomiast piątym na świecie. Jak budowano tę markę i osiągnięto taką renomę?

Początek przedsiębiorstwa

Henry Ford w 1903 roku założył fabrykę, nazywając ją swoim nazwiskiem. Pierwszym wyprodukowanym autem był Ford Model T. Korzystając ze swojego doświadczenia w masowej produkcji zastosował taśmę produkcyjną. Auta zaczęły tanieć do tego stopnia, że osoby ze średnimi zarobkami mogły sobie na nie pozwolić. Do roku 1928 powstało aż 15 milionów egzemplarzy pierwszego modelu. Jego następcą był Ford A, który sprzedał się w ponad 4 milionach. Zapotrzebowanie rynku doprowadziło do podziału na samochody osobowe i dostawcze. W czasie II Wojny Światowej postawiono na przemysł wojskowy, głównie na samochody ciężarowe i terenowe oraz silniki i samoloty. Gdy po 1945 roku zniesiono zakaz produkcji samochodów cywilnych, wrócono do przedwojennych modeli, jednak poddano je modyfikacjom. Ford należał do wielkiej trójki amerykańskich gigantów produkujących auta (obok Chevroleta i Plymoutha).

Ford w Europie

W 1911 roku w Manchesterze w Anglii powstała pierwsza fabryka koncernu w Europie. Produkowano w niej Forda Model T, a następnie postawiono na brytyjskie konstrukcje. W Niemczech od roku 1925 powstawały nowe zakłady, po wojnie produkowano w nich Forda Taunusa. Na krótko marka zagościła we Francji, jednak fabryka została sprzedana przedsiębiorstwu Simca. Z czasem zakłady angielskie zaczęły tracić na znaczeniu, a europejskie biura konstrukcyjne do dziś znajdują się w Niemczech. Przełomem na rynku europejskim było nastawienie produkcji na nadwozia typu hatchback. Powstawały kolejno Escort, Sierra, Scorpio, Focus, Mondeo.  Tego ostatniego produkowana jest już piąta generacja. Debiutował w 1992 roku, a jego nazwa pochodzi z łaciny – mundus – i znaczy świat. Auto miało realizować zamysł samochodu globalnego, dostępnego na rynkach całego świata. Projekt kosztował koncern ponad 6 milionów dolarów i zapisał się w historii motoryzacji jako jedna z najdroższych konstrukcji.

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komentarz