Współcześnie przedsiębiorstwo dysponuje olbrzymim wachlarzem narzędzi, dzięki którym może skutecznie osiągać cele biznesowe związane z dystrybucją, sprzedażą i troską o coraz lepszy poziom satysfakcji konsumentów. Jednym z takich narzędzi – często niedocenianym lub traktowanym marginalnie – jest przedmiot z logo firmy, czyli popularny gadżet reklamowy. To potężna broń w ręku doświadczonego marketera.
Dlaczego gadżety reklamowe są tak popularne w promocji?
Kubek, koszulka, czapka, zapalniczka – nie ma znaczenia, jaki to gadżet reklamowy. Skąd w nim tak duża siła oddziaływania na odbiorcę? Przede wszystkim wzbudza pozytywne emocje – chyba każdy człowiek lubi coś dostawać. Powszechnie znana zasada wzajemności powoduje, że gdy otrzymujemy drobiazg od drugiej osoby, rodzi się w nas silna potrzeba szybkiego odwzajemnienia.
Odpowiednio przemyślany i funkcjonalny upominek o wysokiej jakości ma w sobie wielką moc przekazu. Większość badań marketingowych dowodzi, że osoby wybierające gadżety kierują się przede wszystkim kryteriami jakości. Zwracają również uwagę na markę, ekologię i kraj pochodzenia. Wybierając długopisy reklamowe, koszulki czy inne produkty, musimy postawić na najwyższą jakość wykonania. Zasada wzajemności jest skuteczna, póki odbiorca nie poczuje się zlekceważony faktem, że otrzymał gadżet niskiej jakości.
Dlaczego gadżety reklamowe muszą być funkcjonalne?
Im bardziej funkcjonalny jest gadżet reklamowy, tym chętniej klient z niego korzysta – obdarowany zaczyna przywiązywać się do niego i odczuwać pozytywne emocje. Nie trzeba tłumaczyć, że pozytywne emocje wywołują równie pozytywne skojarzenia z marką. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że spośród wielu konkurencyjnych produktów ostatecznie zdecyduje się na ten, z którym ma bardzo pozytywne skojarzenia. Mało praktyczny upominek ma swoją moc reklamową jedynie w chwili przekazania, która zazwyczaj trwa kilka sekund, po czym przedmiot ląduje w szufladzie.
Ważne są również sposoby przekazania upominku, atrakcyjne opakowania i wiele innych obszarów. To właśnie one decydują o tym, czy gadżet sprawdzi się jako element budowania trwałych relacji z potencjalnymi kontrahentami i klientami firmy. Idealnie dopasowany podarek może bardzo skutecznie wesprzeć działania trade’owe i być interesującym elementem strategii promocyjnej nowej marki na rynku.