Większość rodziców chce, aby pociecha jak najwcześniej rozpoczęła naukę języka angielskiego. Nauka obcej mowy powinna być uzależniona od rozwoju w perspektywie psychofizycznej. Czym jest ta sfera? Dotyczy przede wszystkim osobniczego postępu w dziedzinie przemian anatomicznych, a tym samym – psychofizycznych. Mówiąc prościej, początkowy proces rozwojowy fizycznie uniemożliwia przyswajanie wiedzy podanej w nieco bardziej zaawansowanej formie. Profesjonalny kurs dla dzieci zatem powinien być zróżnicowany pod kątem wieku dziecka.
W jaki sposób dziecko początkowo przyswaja świat?
Psychiczne determinanty rozwoju dziecka to między innymi kształtowanie się spostrzegania. Warto wiedzieć, że wszelkie przemiany są nie tylko konsekwencją konieczności biologicznej, lecz także wynikiem zewnętrznej stymulacji. Początkowo dziecko uczy się percypować przedmioty, natomiast w wieku przedszkolnym następuje wzrost wrażliwości słuchowej. Poznawanie konkretnej rzeczy to percepcja z uwzględnieniem wielozmysłowego i polisensorycznego postrzegania. Początkowo dziecko aktywuje poznawanie łącznie z działaniem. Język angielski dla dzieci może również przysłużyć się do jakości psychofizycznego poznawania świata. Jednak tylko wówczas, jeśli nauka oparta jest na stwarzaniu okoliczności do uaktywniania działań spostrzeżeniowych.
Inny aspekt rozwoju dziecka potrzebny do przyswajania języka angielskiego to progres w zakresie myślenia i mowy. Myślenie dziecka jest aktywowane przede wszystkim poprzez aktywne czynności. Do polepszenia ogólnej sytuacji przysłuży się praca z obrazkiem, opowiadanie i zabawy ruchowe.
Rozwój mowy jest już uwidoczniony w okresie niemowlęctwa. Dziecko wówczas głuży (grucha). Około 10 miesiąca życia maluch zaczyna rozumieć mowę dorosłych. Pierwszy etap to łączenie ze sobą dwóch wyrazów. Potoczność to jedna z pierwszych cech mowy dziecka.
Cechy profesjonalnych kursów
Tak, jak wyżej wspomniano angielski dla dzieci musi być dostosowany do potrzeb wiekowych. Specjalistyczny kurs podzielony jest na kilka etapów:
3-4 lata:
- lekcje w oparciu o ruch, muzykę oraz zabawę,
- pobudzanie funkcji mowy itp.
5-6 lat:
- nauka piosenek,
- przyswajanie historyjek,
- pierwsze zwroty gramatyczne.
7-9 lat:
- mówienie,
- czytanie,
- pisanie,
- gry kształtujące pamięć i uwagę.
10-12 lat:
- różne poziomy nauczania,
- utrwalanie słownictwa,
- przygotowanie dzieci do międzynarodowych egzaminów.
13-15 lat:
- kursy przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego.
Język angielski dla dzieci stanowi niezwykłą pomoc w sferze rozwoju psychofizycznego. Nie należy jednak zapominać o innych perspektywach. Czy warto dążyć do dwujęzyczności? Z pewnością tak. Oczywiście z szacunkiem dla języka ojczystego.